Wycieczka do Krakowa klas trzecich

Dnia 10 października 2011 roku klasy trzecie (3d, 3f, 3g, 3h) z naszego liceum wyjechały na czterodniową wycieczkę do Krakowa i okolic.

Zaczęliśmy od zwiedzania Kościoła Mariackiego, w którym mogliśmy podziwiać przepiękny ołtarz wykonany przez Wita Stwosza. Mieliśmy też okazję wysłuchania hejnału z Wieży Mariackiej charakterystycznie zakończonego, co wiązało się ze znaną legendą. W kościele Franciszkanów obejrzeliśmy ciekawe polichromie i witraże będące dziełem Stanisława Wyspiańskiego. Następnym punktem wycieczki był spacer po Rynku Krakowskim i Sukiennicach-miejscu, gdzie dawniej sprzedawano najdroższe towary (trzeba przyznać, że funkcja tego miejsca niewiele się zmieniła).

Poznawanie miasta zakończyliśmy w stylowej kawiarni Jama Michalika, która niegdyś była miejscem spotkań sławnych artystów i aktorów teatralnych. Tam zostaliśmy poczęstowani pyszną herbatą i ciastem.

Kolejny dzień spędziliśmy w Oświęcimiu. Przez ok.4 godziny zwiedzaliśmy znajdujący się tam obóz koncentracyjny. Dla właściwego zapoznania się z miejscem, które stało się symbolem Holokaustu i nazistowskich zbrodni popełnionych na Polakach, Żydach, Romach i innych narodach niezbędne było odwiedzenie obu części byłego obozu: Auschwitz I i Auschwitz II Birkenau. Przejście po terenie, na którym w szokujących warunkach byli przetrzymywani ludzie, na którym wielu z nich zginęło powodowało silne wrażenia. Wszyscy uczniowie odbyli tę „podróż” w ciszy i skupieniu.

We środę kontynuowaliśmy poznawanie miasta, które bez wątpienia można nazwać centrum sztuki. Byliśmy w szczególnym dla krakowian kościele „Na Skałce”, gdzie pochowani są najwspanialsi artyści Polscy m.in. Stanisław Wyspiański, Adam Asnyk, Jan Długosz i Czesław Miłosz. Następnie udaliśmy się do Sukiennic, gdzie oglądaliśmy Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku. Stamtąd przeszliśmy do muzeum Stanisława Wyspiańskiego, które znajduje się w Kamienicy Szołayskich, gdzie kiedyś mieszkał. W muzeum tym podziwialiśmy rękopisy artysty, projekty witraży, które wcześniej mieliśmy okazję ujrzeć w kościołach. W pomieszczeniach były również fragmenty scenografii i kostiumy do przedstawień teatralnych i meble zaprojektowane przez artystę.

Tego samego dnia wieczorem byliśmy na spektaklu teatralnych pt. ”Kordian” w pięknym teatrze im. Juliusza Słowackiego. Przedstawienie było na bardzo wysokim poziomie.

Ostatniego dnia naszej wycieczki pojechaliśmy do Wieliczki, gdzie zwiedziliśmy kopalnię soli. Kiedy dotarliśmy na miejsce najpierw musieliśmy pokonać ogromną liczbę schodów.

Miejsce to okazało się bardzo ciekawe. Poznaliśmy wiele ciekawostek na temat pracy w tej kopalni. Końcowym punktem wyjazdu było odwiedzenie „Rydlówki” muzeum znajdującego się w słynnej chacie w Bronowicach Małych, w której odbywało się wesele Lucjana Rydla opisane w młodopolskim dramacie Stanisława Wyspiańskiego. Miłym zaskoczeniem dla wszystkich było to, że oprowadzała nas po chacie i opowiadała o weselu sama wnuczka Rydla. Jej opowieść pomogła wielu bardziej zrozumieć tekst słynnego dzieła. Wystrój izb i stroje państwa młodych zachowane w gablotach były tak realistyczny, że niemal można było poczuć się jak na bronowickim weselu.

Wycieczka była bardzo ciekawa i pełna wrażeń. Kraków to piękne miasto z bogatą historią.

Wszyscy cali i zdrowi, choć na pewno zmęczeni wróciliśmy do Warszawy wraz z opiekunami: Urszulą Kazalską, Anną Wiśniewską, Krystyną Kuczyńską i Jolantą Wójcik.