Warsztaty-informatyka plus

15 czerwca 2012 r., w Warszawskiej Wyższej Szkole Informatyki odbyły się warsztaty w ramach projektu „informatyka Plus”, realizowanego we współpracy z UE. Na początku odbył się  wykład dr inż. Daniela Jaroszewskiego  pt. „Cyfrowa synteza fotorealistycznych obrazów w środowisku 3D”, na który przybyli zarówno uczniowie klasy 1d LXIII LO o profilu matematyczno- fizycznym i klasy humanistycznej o profilu polityczno-historycznym z IV LO. Jego celem było rozwijanie i pogłębianie umiejętności związanych z grafiką komputerową wśród szerszej grupy młodzieży oraz zainteresowanie tą formą modelowania rzeczywistości.

Na początku dr Jaroszewski wyraził przekonanie, że spośród wszystkich zebranych, na sali znajdują się co najwyżej 2 osoby które korzystały z jakiś programów do grafiki trójwymiarowej. Tezę tę udowodnił pytając wprost, kto miał styczność z tego typu programami, ja jedyna potwierdziłam swoje doświadczenie. Dla mnie było to dość sporym zaskoczeniem z racji, że w dzisiejszym świecie istnieje duże zapotrzebowanie na komputerowe wizualizacje, od których wymaga się, aby jakością przypominały zdjęcia fotograficzne.

Na wykładzie został przedstawiony proces przygotowania fotorealistycznej wizualizacji. Proces ten rozpoczyna się modelowaniem. Na tym etapie grafik (modelarz) wykonuje trójwymiarowe modele wszystkich obiektów występujących w scenie. Gdy modele wszystkich obiektów sceny są już gotowe przystępuje się do kolejnego etapu, którego zadaniem jest przygotowanie materiałów, co sprowadza się do dwóch czynności – przygotowania tekstur i konfiguracji parametrów optycznych, które pozwalają nadać modelom realistyczny wygląd. Kolejnym etapem opracowania fotorealistycznej grafiki komputerowej jest konfiguracja oświetlenia i rendering.

Po rozległym wstępie i omówieniu grafiki trójwymiarowej od strony teoretycznej, dr Jaroszewski przestawił nam właściwy proces tworzenia grafik, jako przykład stworzył model kubka. Później przedstawiał zastosowanie różnego typu filtrów zniekształceń i grawitacji. Na koniec wykładu  mieliśmy okazję do zapoznania się z kilkoma przykładowymi pracami absolwentów uczelni.

W przerwie mogliśmy skorzystać z cafeterii i zjeść ciepły posiłek. W drugiej części warsztatów zostaliśmy zaproszeni do laboratorium. Zajęcia prowadzone przez mgr Szymona Smagę pozwoliły nam przekuć wiedzę przekazaną podczas wykładu i przeobrazić ją we własną grafikę fotorealistyczną. Za zadanie mieliśmy stworzyć zabawkę pso-robota, co okazało się nieprostym zadaniem. Po zebraniu wszystkich elementów układanki i ułużeniu ukazał nam się śliczny pyszczek psiej zabawki. Ale wciąż mu brakowało kolorów i tego efektu, które nabiera ludzkie oko przez co wydaje nam się, że model na, który patrzymy jest rzeczywistym obiektem. Na zakończenie spotkania mieliśmy do wypełnienia test sprawdzający wiedzę i ankietę oceniającą zajęcia.

Uważam, że wykład dr Jaroszewskiego i laboratoria mgr Smagi były ciekawe i wnoszące nowe informacje. Brakowało mi w nim jednak choćby jednego intrygującego elementu prowokującego do dalszych rozmyślań i polemik, pozwalającej na wyzwolenie na sali dyskusji w danej tematyce. Mimo to mam nadzieję, że wszyscy słuchacze odnieśli pozytywne wrażenie i wyszli ze szkoły zadowoleni.

 

Dorota Gryglas, kl. 1d LXIII LO w Warszawie

Skip to content