Wymiana uczniowska w ramach projektu ACT 4 Peace – Erasmus+ Partnerstwa Strategiczne
Rumunia 10-16 grudnia 2018
10 grudnia, poniedziałek
Iasi przywitało nas przepięknymi świątecznymi iluminacjami. Nasz pobyt rozpoczęliśmy od zwiedzania centrum i starówki. Iasi jest drugim co do wielkości, po Bukareszcie, miastem w Rumunii. Liczy ponad 300 tysięcy mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem politycznym, kulturalnym i akademickim. Działa w nim pięć uniwersytetów, na których kształci się ponad 60 tysięcy studentów. Iasi ma również bogatą historię. Przez długi czas, zanim powstała Rumunia, było stolicą Hospodarstwa Mołdawii I Wołoszczyzny. Widać tu wyraźnie wpływy wielu kultur i tradycji – mołdawskiej, tureckiej, habsburskiej. Ale najważniejszym i charakterystycznym elementem miasta są monastyry. Jest ich ponad 120. Iasi nazywane jest twierdzą monastyrów. Koordynatorka naszego projektu, Daniela, okazała się świetną przewodniczką. Prowadząc nas malowniczymi uliczkami, ciekawie opowiadała o mijanych zabytkach, wśród których na szczególną uwagę zasługiwała Cerkiew Trzech Hierarchów. Jednak najbardziej okazałym, zabytkowym budynkiem jest Pałac Kultury z początku XX wieku. Mieści się w nim biblioteka oraz cztery muzea, z których zwiedziliśmy dwa: historyczne i nauki.
Spacer po mieście był interesujący i wyjątkowo przyjemny zważywszy na piękną słoneczną pogodę.
Kolejnym punktem programu była wizyta w szkole i zapoznanie się uczniów oraz nauczycieli biorących udział w projekcie. Uczniowie przedstawiali prezentacje o swoich państwach i miastach oraz szkołach. Pozwoliło to zorientować się, z jakich szkół są nasi partnerzy oraz nawiązać bliższe kontakty. Następnie uczniowie rozpoczęli moduł zajęć poświęconych komunikacji.
Wieczorem zaproszeni zostaliśmy do klubu na oficjalną, powitalną imprezę dla pierwszoklasistów przygotowaną przez uczniów starszych klas. Byliśmy zaskoczeni zdolnościami artystycznymi naszych gospodarzy. Świetnie śpiewali, tańczyli, improwizowali, ale przede wszystkim, pomimo rywalizacji, bardzo dobrze się bawili.
12 grudnia, środa
Zapowiedziane na środę Sympozjum było wyjątkowym doświadczeniem zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Miało bardzo oficjalny charakter i było profesjonalnie przygotowane. Uczestniczyli w nim zaproszeni goście-specjaliści w zakresie edukacji historycznej, przedstawiciele władz oświatowych oraz uniwersytetu. Odbywało się w siedzibie zaprzyjaźnionego, najstarszego i najlepszego liceum w Iasi. Tym razem młodzież prezentowała sylwetki osób propagujących idee pokoju lub bezpośrednio walczących o pokój w ich krajach oraz organizacje międzynarodowe działające na rzecz pokoju.
Nasi uczniowie wybrali postaci: Karola Wojtyły-Jana Pawła II, Ireny Sendlerowej, Lecha Wałęsy i Józefa Rotblada oraz Amnesty International, dlatego, że od kilku lat nasze Liceum uczestniczy w Ogólnopolskim Maratonie Pisania Listów. Na zakończenie uczestnicy mieli wcielić się w rolę przedstawicieli prezentowanych wcześniej organizacji międzynarodowych i przedstawić propozycje rozwiązania konfliktu w Sudanie Południowym. Ten etap Sympozjum był wyjątkowo wymagający, należało w sposób merytoryczny odnieść się do stawianych przez moderatora dyskusji pytań. Wymagało to również bardzo dobrej sprawności językowej.
13 grudnia, czwartek
Na czwartkowe przedpołudnie nasi gospodarze zaplanowali działania artystyczne na rzecz propagowania idei pokoju na świecie i w państwach uczestniczących w projekcie. Uczniowie pracowali w mieszanych grupach, przygotowując plakaty i wypowiedzi. Dla naszej grupy ten dzień był szczególny ze względu na kolejną rocznicę wprowadzenia stanu wojennego-13 grudnia 1981. Dlatego też wykorzystaliśmy ten fakt, przypominając rolę Solidarności w osłabieniu i likwidacji systemu komunistycznego pokojowymi metodami w Polsce.
Efekt pracy zespołów prezentowany był w Ratuszu, do którego zostaliśmy zaproszeni przez Burmistrza Iasi. Był to tzw. ,,Nasz moment dla Pokoju.”
Kolejnym punktem były występy młodzieży rumuńskiej przedstawiające mołdawskie zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Młodzi artyści świetnie śpiewali i tańczyli.
Na zakończenie wręczone zostały Certyfikaty potwierdzające udział w projekcie.
14 grudnia, piątek
Cały dzień spędziliśmy w podróży, jadąc z Iasi do Bukaresztu. Po drodze odwiedziliśmy Mauzoleum Marasesti upamiętniające wielką bitwę, która rozegrała się w tym miejscu w sierpniu 1917 oraz wydarzenia nawiązujące do 100 rocznicy odzyskania przez Rumunię niepodległości. Należy wspomnieć, że Rumuni obchodzili swoje święto narodowe kilka dni wcześniej – 1 grudnia. Dlatego też na ulicach, w miejscach publicznych widać bardzo dużo symboli narodowych – flag, herbów oraz, co nas zaskoczyło, symboli religijnych. Okazuje się, że Rumuni są bardzo mocno praktykującymi chrześcijanami.
15 grudnia, sobota
Bukareszt w sobotni poranek powitał nas w zimowej, pięknej szacie. Zgodnie z planem odwiedziliśmy Cotroceni National Museum, które mieści się w jednym ze skrzydeł Pałacu Prezydenckiego będącego dawniej siedzibą królów rumuńskich. Podziwialiśmy piękne neoklasyczne wnętrza oraz zabytki kultury materialnej. Jednak dotychczasowe wrażenia okazały się niczym w porównaniu z monumentalnym Pałacem Parlamentu. Jest to największa po amerykańskim Pentagonie budowla na świecie. Wizję Ceausescu wcielało w życie ponad 700 architektów oraz 20 tysięcy robotników pracujących na trzy zmiany przez kilka lat. Budowę tego obiektu rozpoczęto w 1984 roku, przerwano po rewolucji 1989 r, po czym wznowiono i kontynuowana jest ona do dziś. Pałac ma 360 tys.m kw. powierzchni, dziewięć pięter wysokości nad ziemią i cztery pod ziemią.Realizacja projektu wymagała zburzenia kilkunastu cerkwi, trzech klasztorów, setek kamienic, przesiedlenia ponad 10 tysięcy ludzi.
Pałac jest najbardziej rozpoznawalnym budynkiem Bukaresztu. Wnętrze robi niesamowite wrażenie. Wysokie monumentalne kolumny, ogromne sale i przestronne korytarze, niezliczona ilość ozdób, ornamentów wykonanych z marmuru w ilości miliona ton sprowadzanego głównie z Włoch oraz niesamowite kryształowe kandelabry i żyrandole.
Każdy, kto przyjeżdża do Bukaresztu, musi koniecznie odwiedzić to miejsce.
Udział w projekcie ACT 4 Peace z pewnością przyniósł naszym uczniom bardzo dużo korzyści. W ankiecie przeprowadzonej po powrocie uczniowie stwierdzili, iż udało im się udoskonalić między innymi takie umiejętności jak: porozumiewanie się w języku angielskim, nawiązanie nowych kontaktów, radzenie sobie ze stresem czy umiejętność autoprezentacji i umiejętność wystąpień publicznych. Uczniowie poznali zwyczaje, tradycje i zachowania mieszkańców Jassy, zwiększyli swoją wiedzę na temat historii pokoju w XX wieku oraz systemów edukacji w innych krajach.
Następny wyjazd w ramach projektu ACT4Peace odbędzie się do Turcji w terminie 15-21 marca 2019 r.