W ramach realizowanego w naszym liceum projektu z programu Erasmus+, 15 uczniów z klas drugich, trzecich i czwartych, którzy w minionym roku szkolnym uczestniczyło w polskiej części aktywności, wzięło udział w mobilności do partnerskiego liceum w Atenach.
Głównym celem wyjazdu była wspólna praca warsztatowa młodzieży polskiej i greckiej nad zagadnieniami dotyczącymi stereotypów i ich przełamywania, tolerancji, akceptacji oraz wartościami wynikającymi z różnorodności w różnych aspektach życia społecznego. Część zajęć poświęcona była umiejętności wyrażania swoich potrzeb i emocji zgodnie z zasadami NVC i Mindfulness, czyli treningiem uważności, jak również radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w języku angielskim, w bardzo atrakcyjnej formie- uzupełnione prezentacjami i materiałem filmowym, ćwiczeniami oraz elementami yogi, przygotowane zostały i przeprowadzone przez nasze nauczycielki- Panią Ingę Chrościcką- Woźniak i Panią Monikę Suską-Zięcinę. Młodzież pracowała fenomenalnie, nie było bariery językowej ani kulturowej, często doskonale się bawiąc. Ćwiczenia i zadania, które wspólnie realizowali zaowocowały błyskawiczną integracją grupy.
Po przedpołudniowych zajęciach odbywających się w szkole był czas na odkrywanie Aten – kolebki kultury i cywilizacji europejskiej. Nasza historyczna trasa wiodła od Akropolu przez wszystkie najważniejsze punkty stolicy Grecji. Młodzież pełniła rolę przewodników. Każdy z uczestników przygotowywał informacje o poszczególnych obiektach. Poza tym odwiedziliśmy przepiękną i romantyczną wyspę Hydrę, której symbolem jest brak pojazdów mechanicznych co w XXI wieku wydaje się nieprawdopodobne! Wyjątek stanowią służby miejskie.Cały transport lądowy odbywa się przy pomocy osłów, mułów i koni. To cudowne i malownicze miejsce na wypoczynek. Płynąc na Hydrę podziwialiśmy wybrzeże Attyki, ukształtowanie terenu, krajobraz. Kolejną atrakcją przybliżająca historię starożytnej Grecji i mitologię był Sounion, przylądek w południowo wschodniej części Peloponezu, gdzie znajdowała się największa świątynia Posejdona. Był to również najważniejszy punkt obserwacyjny i obronny. W drodze powrotnej odwiedziliśmy malutką miejscowość Lavrio.
Nasza mobilność doskonale połączyła temat przewodni projektu związanego z zagadnieniami psychologii i socjologii z naukami humanistycznymi i przyrodniczymi. Ale był również czas na plażowanie, chwytanie promieni greckiego jeszcze letniego Słońca i brodzenie w morskich falach Morza Egejskiego oraz podziwianie greckiej flory i fauny. Zauroczyła nas także grecka kuchnia.
Jolanta Wiszniewska