Antyczne DNA – warsztaty na Uniwersytecie Warszawskim

Antyczne DNA, fluorescencja bakterii, rybki Danio i mózg myszy.
Warsztaty na Uniwersytecie Warszawskim

16 kwietnia udałyśmy się na warsztaty na Uniwersytet Warszawski. Nasze pierwsze zajęcia „Izolowanie antycznego DNA” bardzo nam się podobały. Dowiedziałyśmy się, że najpierw, trzeba pobrać wycinek kości, który dochodzi aż do jej środka. Następnie próbka jest mielona na drobny proszek. Potem do zmielonych kości dodaje się nośnik, z którym DNA będzie się wiązać. Związane DNA oddziela się od reszty proszku i replikuje. Na podstawie tak uzyskanego DNA, można określić pokrewieństwo, kolor włosów/sierści itp., a na podstawie połowicznego rozpadu atomów węgla – wiek. Mówiliśmy też o mamutach, ich wędrówkach po świecie. Ustaliliśmy, że głównym czynnikiem, przez który te ogromne zwierzęta wymarły był klimat. Mamuty były bardzo dobrze przystosowane do życia w zimnym klimacie m.in. dzięki obecności gęstego, grubego futra oraz szybkiemu metabolizmowi, natomiast drastyczne ocieplenie klimatu spowodowało wymarcie tych ssaków. Ludzie żyjący w tamtych czasach zabijali co prawda wiele mamutów, ale to nie oni przyczynili się do ich ostatecznego wymarcia.
Następne zajęcia na jakie się udałyśmy były o fluorescencji bakterii. Jest pięć podstawowych barwników, powodujących fluorescencje: GFP(zielony), YFP(żółty), CFP(niebieski), RFP(czerwony) oraz OFP(pomarańczowy). Jednak przez większość czasu uczyliśmy się robić posiewy bakteriologiczne.
Trzecie nasze zajęcia były o mikroskopijnych rybkach Danio pręgowanych, i mózgach kręgowców. Najpierw poszłyśmy zobaczyć rybki przez mikroskop elektronowy, abyśmy mogli się im dokładnie przyjrzeć. Następnie oglądaliśmy już przez zwykłe mikroskopy optyczne małe rybki Danio, ich wzrost przez pierwszy tydzień życia gdzie rosną od 2mm do 1cm oraz zaczynają się pojawiać ciemniejsze prążki. Potem oglądaliśmy jak zmienia się mózg myszy. W trakcie życia (od tygodniowej do dojrzałej). Następnie sami kroiliśmy mózg szczura przy użyciu specjalnej maszyny. Na zakończenie zajęć zrobiliśmy jeszcze z przekrojów mózgu preparaty.
Warsztaty, na których byłyśmy były dla nas niezwykłym doświadczeniem i bardzo nam się podobały.
Sądzę, że w przyszłym roku ponownie udamy się na kolejne ciekawe zajęcia.

Opracowały: Natalia Gajek i Aleksandra Zygmunt kl.2B

 

Skip to content