Wyjazd do Stambułu w Turcji w ramach projektu ACT4Peace (Erasmus+) 15-21 marca 2019

Wyjazd do Stambułu w Turcji w ramach projektu ACT4Peace (Erasmus+)

15-21 marca 2019

15 marca

Przed wyjazdem zdawaliśmy sobie sprawę, że Stambuł to 15 milionowe miasto ale to, co zobaczyliśmy z okna naszego autobusu w drodze z lotniska, przeszło nasze najśmielsze wyobrażenie. To miejsce jest po prostu ogromne a to sprawia, iż bardzo trudno się po nim poruszać. Na ulicach tworzą się gigantyczne korki. Stambuł  to największe i najludniejsze miasto Turcji oraz jej centrum kulturalne, handlowe i finansowe. Rozciąga się po obu stronach cieśniny morskiej Bosfor, od północnego wybrzeża Morza Marmara do południowego wybrzeża Morza Czarnego. Część miasta znajduje się po stronie europejskiej a część po azjatyckiej.

Kiedy wreszcie dotarliśmy do szkoły partnerskiej doznaliśmy kolejnego szoku. Galitasaray Lisesi to szkoła założona w 1481 roku. Obecnie publicznym liceum z wykładowym językiem francuskim. Co roku 2 miliony uczniów ubiega się o 100 miejsc w tej szkole! W budynku znajdują się 54 sale lekcyjne, dwa centra multimedialne, dwie sale muzyczne, dwie sale konferencyjne,  pracownia komputerowa, kort tenisowy, sala gimnastyczna, boisko do piłki nożnej, 15-osobowe ambulatorium, internat dla 675 uczniów i trzy duże kafeterie.

Uczniowie poznali swoich opiekunów i udali się do ich domów, co dla niektórych oznaczało 1,5 h jazdę metrem!

16 marca

Spotkanie w szkole rozpoczęło się od warsztatów, gdzie uczniowie i nauczyciele uczyli się kroków tradycyjnego tureckiego tańca ludowego.

Po przerwie kawowej odwiedziliśmy muzeum poświęcone naszej szkole partnerskiej i spróbowaliśmy tutejszego przysmaku… kasztanów. Niektórzy twierdzą, że te sprzedawane na ulicy przed szkołą są lepsze niż te na Placu Pigalle.

Liceum znajduje się przy głównej ulicy Stambułu Istikal- jest to półtorakilometrowy deptak pełen eleganckich sklepów, galerii, restauracji, kawiarni, klubów, butików itd. Po ulicy kursuje historyczny czerwony tramwaj.  Na końcu deptaka znajduje się górująca nad miastem wieża Galata, od której dzielnica bierze swoją nazwę. Niedaleko wieży znajduję sie również Tunel, czyli najstarsza linia metra w Europie, otwarta w 1875 roku i licząca …. 1 przystanek. Była efektem wizyty pewnego francuskiego biznesmena, który zobaczył ile osób codziennie wdrapuje się z Galaty na Perę – ówcześnie komercyjne i dyplomatyczne serce Stambułu. Wpadł więc na pomysł, by poprowadzić podziemną kolejkę.

Po lunchu zwiedziliśmy Meczet Sulejmana oraz przeogromny Grand Bazaar.

Meczet Sulejmana Wspaniałego uważany jest za największe osiągnięcie najsłynniejszego osmańskiego architekta – Sinana. Budowa meczetu trwała zaledwie 7 lat i zakończyła się w 1557 roku. Budynek nosi imię jednego z najpotężniejszych sułtanów, który pochowany został na terenie tego kompleksu sakralnego. Jest drugim co do wielkości meczetem w Stambule, jednakże mniejszym rozmiarami od Hagia Sophii, która służyła za wzór przy jego budowie i którą miał przewyższyć wspaniałością. W skład kompleksu meczetowego wchodzą, oprócz samej świątyni, inne budynki zaprojektowane przez Sinana, w tym szkoła teologiczna, łaźnia, karawanseraj, szkoła medyczna i kuchnia dla ubogich.

Po południu udaliśmy się w chyba najbardziej zatłoczone miejsce, jakie kiedykolwiek widzieliśmy, mianowicie Wielki Bazar. Podobno miejsce to odwiedza więcej turystów aniżeli Wieżę Eiffla. Sprzedaje się tu między innymi przyprawy, biżuterię, wyroby garncarskie oraz dywany. Na 30 hektarach znajduje się około 3500 sklepików.

17 marca

Tego dnia mieliśmy okazję zwiedzić muzeum Hagia Sophia. Budowla ta jest uważana za najwspanialszy obiekt architektury i budownictwa całego pierwszego tysiąclecia naszej ery. Przepiękne mozaiki, freski, zdobienia, architektura tej przewspaniałej świątyni zostanie na długo w naszej pamięci. Niegdyś nazywana Kościołem Mądrości Bożej była najwyższa rangą świątynią w Cesarstwie Bizantyjskim. To tu odbywały się najważniejsze ceremonie, modlitwy i koronacje cesarzy. Przez długie wieki uznawana była za świątynię doskonałą, a sam budynek za największe i najdoskonalsze dzieło architektury.

Później udaliśmy się do Cysterny Bazyliki zwanej również Podziemną Cysterną lub Pałacem Jerebatan – największej z kilkuset starożytnych cystern. Jest to olbrzymia podziemna komnata ze sklepieniem podpartym 336 kolumnami. Wybudowana w VI wieku n.e. pełniła funkcję sztucznego zbiornika na wodę. Miała być zapasowym rezerwuarem dla pobliskiego pałacu cesarskiego na czas oblężenia miasta.

Po lunchu doświadczyliśmy dwugodzinnego oglądania miasta i jego dzielnic oraz zabytków od strony wody z dwupokładowego statku wycieczkowego płynąc cieśniną Bosfor. Ciśnina ta ma ok. 30 km długości oraz szerokość od 0,7 do 3,7 km. Łączy Morze Czarne z Morzem Marmara i dalej, przez Morze Egejskie, ze Śródziemnym. Dopisała nam pogoda a widoki były niezapomniane!

18 marca nasi uczniowie reprezentowali 63 LO grając w siatkówkę. Mecz zakończył się remisem ale wszystkich zachwycił “killer serve” Oli z 1b. Przed lunchem w szkolnej stołówce uczniowie zaprezentowali przygotowaną wcześniej scenkę dotyczącą mediacji konfliktu między nauczycielem a uczniem. Wszyscy byli pod wrażeniem gry aktorskiej i akcentu Kuby.

Po lunchu odbyła się ceremonia z okazji 18 marca, Zwycięstwo Turków nad flotą brytyjsko-francuską w bitwie morskiej w Cieśninie Dardanelskiej. Zginęli wówczas wszyscy uczniowie naszej szkoły partnerskiej, dlatego jest to dla nich wyjątkowo ważne święto.

19 marca

Uczniowie wzięli udział w seminarium na temat mediacji konfliktów w szkole na terenie uniwersytetu Bogazici, gdzie znajduje się Centrum Edukacji o Pokoju a następnie w warsztatach, gdzie mieli możliwość przećwiczenia rozwiązywania konfliktów w praktyce, w oparciu o NVC i sztukę ekspresywną.

Po lunchu w kantynie uniwersyteckiej zwiedziliśmy muzeum Asiyan  – dom jednego z absolwentów naszej szkoły partnerskiej, znanego tureckiego poety Tevfika Fikreta (1867-1915).

20 marca zwiedziliśmy Pałac Beylerbeyi w azjatyckiej części miasta, nad Bosforem, który został wybudowany z polecenia sułtana sułtana Abdulaziz (1861-76). Ta imperialna rezydencja jest doskonałym przykładem architektury neobarokowej, wybudowanej na osmańskim planie w kształcie kwadratu z fasadą zwróconą w stronę cieśniny.

W południe zjedliśmy lunch w Galatasaray Kalamis na terenie klubu sportowego, którego właścicielem jest szkoła. W drodze powrotnej mieliśmy okazję jechać tunelem pod cieśniną Bosfor. Tunel Eurazja łączy kontynent azjatycki i europejski, przebiega pod dnem morza Marmara i ma 5,4 km długości.

Zwieńczeniem naszego pobytu w Galatasaray Lisesi był koncert w szkole, w czasie którego szkolny zespół zagrał po jednej piosence z każdego kraju a wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty.

21 marca

Rano postanowiliśmy wejść na 67 metrową wieżę Galata, skąd rozpościerał się przepiękny widok. Po zakupach na ulicy Istikal udaliśmy się na lotnisko.

Z naszymi partnerami zobaczymy się znowu 21 października 2019 roku w….Warszawie.